+31-628638605 saskia@dedigiwijzeres.nl

Rasterweergave

Een van mijn andere hobby’s is smartphone fotografie. Heerlijk vind ik dat… Ik heb nu net de Samsung S21 Ultra gekocht… Wat een waanzinnige camera! Ben dus weer volop aan het fotograferen. Gaandeweg let ik ook steeds meer op de basis vuistregels van fotografie. En als Digiwijzeres weet ik natuurlijk dat er super handige digitools zijn, die een handje helpen om toffe foto’s te maken!

Last van scheve foto’s? Kukel je soms bijna van de fiets op een foto, omdat die foto gewoon schuin is gemaakt? Een van de vuistregels voor een goede foto is een rechte horizon… 😜 Een handigheidje hierbij is de rasterweergave-functie op je smartphone. Eh… Wat? Nou, deze lijnen zijn een fijn hulpmiddel om je foto sowieso al rechter te maken. Zodra je deze functie inschakelt, krijg je op het scherm (en maar in sommige gevallen door de zoeker) van je camera een superhandig raster te zien. Deze lijnen zijn een perfect hulpmiddel bij het rechthouden van je camera. Bij mij staan ze inmiddels altijd aan. Zo hoef ik mn foto’s in ieder geval niet daarop te photoshoppen… 😜

IOS:
* Open Alg Instellingen
* Ga naar Camera
* Scroll naar beneden
* Zet Raster op Groen

Android:
* Open de Camera App
* Ga naar Instellingen
* Zoek naar de knop Grid of Raster of Hulplijnen
* Zet deze aan

NB Deze rasters zijn ook een onwijs fijn hulpmiddel voor de regel van 3en: je verdeelt een foto dan in negen gelijke vlakken. Het onderwerp van je foto moet terechtkomen op een van de snijpunten van het raster. Door dit te doen worden foto’s esthetisch aantrekkelijker.

Ook helpt de regel van 3en je bij de focus. Leg je de horizon van een landschap op 1/3e, oftewel gelijk aan de onderste horizontale lijn van het raster, dan is er meer aandacht voor de lucht in de foto. Leg je de horizon op 2/3e, dus op de bovenste horizontale lijn, dan is er meer aandacht voor het landschap. Je voorkomt op deze manier dat je de horizon precies midden in het beeld plaatst en dus beide delen, zowel lucht als landschap, ‘evenveel’ aandacht krijgen en saai kan ogen…

Fotografeer jij ook zo graag met je smartphone? Kende je deze rasterweergave-functie al? Probeer die maar eens…

Smartphone Fotografie Rasterweergave
SmartMockups en Canva

SmartMockups en Canva

SmartMockups & CanvaHoe kun je een poster, logo of nieuwe website op de allerbeste manier presenteren? Met een mockup natuurlijk! Online zijn er veel gratis mockup tools te vinden. "Eh, Sas... Mockups??? Geef even wat ondertiteling?!" Een mockup is een foto waar...

Lees meer
Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip - Met Ster MarkerenOf ik alsjeblieft nog een paar van die handigheidjes had over WhatsApp... 🤣 Ja hoor! Zeker wel.De volgende tip is er eentje om zeker te gebruiken als je een aantal WhatsApp groepen hebt die veel media of documenten delen... Want hoe...

Lees meer
SMART

SMART

Veel ondernemers houden er niet van om hun doelen concreet te maken. Ze hebben wel een idee, maar laten vooral de opties open. Succesvolle ondernemers doen dat niet. Zij weten dat het maken van plannen essentieel voor het runnen en managen van hun bedrijf en het behalen van hun doelen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen. Je kunt hier zelf iets aan doen. Door te plannen, te structureren en te organiseren. Je creëert overzicht, kijkt vooruit en anticipeert op wat er nodig is om je doelen te behalen. Zonder al te veel van je koers af te wijken. Want daar gaat het nou net om. Weten waar je heen wilt, voordat je tot actie overgaat. Je beschrijft wat je wilt bereiken, wanneer je dit bereikt wilt hebben en hoe je kunt vaststellen of je doel is gehaald. Een goed plan voldoet aan deze 5 eisen, SMART. Het een een acroniem, een afkorting die je uitspreekt als woord dus.

Lees meer
De kracht van het algoritme

De kracht van het algoritme

Zodra je iets plaatst op social media, of dat nou op Facebook, Instagram of LinkedIn is, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem dus hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze “testgroep”, komt ie in de feed van de rest van je volgers.

Lees meer
Chat openen
Vraag? Stuur me gerust een Whatsapp