+31-628638605 saskia@dedigiwijzeres.nl

Zelf je bedrijf in beeld brengen: hoe doe je dat?

Visuals zijn belangrijker dan ooit. Op je website en social media natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld in eventuele folders, bij Facebook advertenties en ga zo maar door. Die visuals bepalen de sfeer en uitstraling van je bedrijf, maar ze stralen ook de kwaliteit van jouw bedrijf uit. Het is daarom heel belangrijk dat de foto’s professioneel overkomen.

Dus… op zoek naar een goede fotograaf! Maar stel je nou voor dat dat er budgettechnisch even niet in zit. Niet heel gek als je nog niet zo lang bezig bent, of als je al enorm veel hebt geïnvesteerd in allerlei dingen en je weer even moet sparen voor de volgende uitgave…

Óf dat die fotograaf nou eenmaal niet op ieder fotogeniek moment van jou aanwezig kan zijn. 😉 Dan is het wel zo fijn als je zélf goede foto’s kunt maken.

Ik heb een aantal toptips voor je!
 
TIP 1 

De basis is jouw camera. De beste camera is de camera die je altijd bij je hebt. Je smartphone! De nieuwste telefoons beschikken over camera’s die kwalitatief prima foto’s kunnen maken, zeker als de foto’s voor social media en dergelijke gebruikt worden.

Opletpuntjes:
• zorg voor een schone lens
• gebruik een statiefje voor de scherpst mogelijke foto’s
• flits nóóit, dat zorgt alleen maar voor rode ogen en bleke koppies
• zoom met je voeten *hahaha… loop dus effe iets naar voren – van zoomen gaat de kwaliteit sterk achteruit
• gebruik apps als Canva, Snapseed, Pixlr, SKRWT om je foto’s nog beter uit te laten komen

TIP 2

Hoe maak je goede portretfoto’s? Allereerst: niets is zo onprofessioneel als allemaal compleet verschillende foto’s. Een neutrale achtergrond of in elk geval allemaal dezelfde achtergrond is dus echt een vereiste. Hoe neutraler, hoe beter.

Probeer ook de belichting zo gelijk mogelijk te houden. Het mooiste licht is altijd daglicht (beter geen volle zon!). Die zorgt voor harde schaduwen en dat is niet zo flatteus. Buiten in de schaduw is altijd fijn, of binnen met het gezicht richting het raam, zodat het licht mooi even op het gezicht valt en eventuele oneffenheden het minst opvallen.
Hou de lens op ooghoogte van je model of iets hoger (*dat slankt af). Vriendelijk kijken is genoeg, anders een ongedwongen lach. Gebruik de portret-modus van je smartphone of je camera en wederom: nooit flitsen!

TIP 3

Heb je een webshop?
• kies een witte achtergrond
• fotografeer je product vanuit verschillende hoeken, zodat je klant er als het ware omheen kan lopen
• geef de klant een referentiekader hoe groot een bepaald product is
• zorg dat alle foto’s hetzelfde formaat hebben, dat zorgt voor een rustige uitstraling van je webshop

Verkoop je een dienst? Dan moet je misschien wat creatiever denken. Neem echt even de tijd om te brainstormen hoe je jouw product het best in beeld kunt brengen. (Pinterest is ideaal voor inspiratie!!!)
Food? Dan is het allerbelangrijkste dat je trek krijgt van de foto! Zorg dus voor schone borden, mooie kleuren, fotografeer van (heel) dichtbij en vergeet de foto’s van de ingrediënten niet!

TIP 4

Binnenkijken: Ga je je kantoor of winkel van binnen fotograferen? Interieurfotografie is alles behalve makkelijk – je bent binnenshuis, dus het licht is niet altijd ideaal en de ruimtes zijn vaak krap.
Het voordeel van het gebruik van je smartphone is dat deze een behoorlijke groothoek heeft, zodat je veel ruimtes redelijk goed in beeld kunt brengen. Heel belangrijk zijn rechte lijnen. Zet je raster aan en leg de horizontale of verticale lijnen (deuren, muren) tegen de lijnen van je raster aan.
Het is altijd belangrijk om te zorgen dat er niets afleidt van het onderwerp van je foto, maar dit geldt nog extra voor interieurfotografie. Zorg dus voor een strakke, opgeruimde omgeving.
Als licht een probleem is, probeer het dan met extra (daglicht-)lampen of kijk of je de sluitertijd kunt verlengen. In dat laatste geval is het dan wel extra belangrijk om de camera stil te houden.
Gebruik altijd een statief bij interieurfotografie!

TIP 5

Volg een smartphone-fotografie cursus, zodat je een aantal basisregels als rechte horizon en “de regel van 3-en” leert kennen. Ik heb daar overigens ook een leuk ander blog over geschreven met een handige tool-tip! Klik hier om die post te lezen. 

Zelf je bedrijf in beeld brengen
SmartMockups en Canva

SmartMockups en Canva

SmartMockups & CanvaHoe kun je een poster, logo of nieuwe website op de allerbeste manier presenteren? Met een mockup natuurlijk! Online zijn er veel gratis mockup tools te vinden. "Eh, Sas... Mockups??? Geef even wat ondertiteling?!" Een mockup is een foto waar...

Lees meer
Rasterweergave op je Smartphone

Rasterweergave op je Smartphone

RasterweergaveEen van mijn andere hobby's is smartphone fotografie. Heerlijk vind ik dat... Ik heb nu net de Samsung S21 Ultra gekocht... Wat een waanzinnige camera! Ben dus weer volop aan het fotograferen. Gaandeweg let ik ook steeds meer op de basis vuistregels van...

Lees meer
Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip – Met Ster Markeren

Whatsapp Tip - Met Ster MarkerenOf ik alsjeblieft nog een paar van die handigheidjes had over WhatsApp... 🤣 Ja hoor! Zeker wel.De volgende tip is er eentje om zeker te gebruiken als je een aantal WhatsApp groepen hebt die veel media of documenten delen... Want hoe...

Lees meer
SMART

SMART

Veel ondernemers houden er niet van om hun doelen concreet te maken. Ze hebben wel een idee, maar laten vooral de opties open. Succesvolle ondernemers doen dat niet. Zij weten dat het maken van plannen essentieel voor het runnen en managen van hun bedrijf en het behalen van hun doelen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen.

Dagelijks zwoeg je als ondernemer wat af. Je rent van hot naar her, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere dient zich al weer aan. De waan van de dag heeft je in haar greep. Na een lange werkdag ben je moe en allesbehalve voldaan. En het punt is, je hebt keihard gewerkt…..Het probleem? Je hebt gedaan wat moest gebeuren, niet wat je graag had willen doen. Je kunt hier zelf iets aan doen. Door te plannen, te structureren en te organiseren. Je creëert overzicht, kijkt vooruit en anticipeert op wat er nodig is om je doelen te behalen. Zonder al te veel van je koers af te wijken. Want daar gaat het nou net om. Weten waar je heen wilt, voordat je tot actie overgaat. Je beschrijft wat je wilt bereiken, wanneer je dit bereikt wilt hebben en hoe je kunt vaststellen of je doel is gehaald. Een goed plan voldoet aan deze 5 eisen, SMART. Het een een acroniem, een afkorting die je uitspreekt als woord dus.

Lees meer
De kracht van het algoritme

De kracht van het algoritme

Zodra je iets plaatst op social media, of dat nou op Facebook, Instagram of LinkedIn is, toont het algoritme je bericht aan een kleine groep volgers. Zo test het systeem dus hoe je bericht het doet: scrollen mensen er zo langs, klikken ze op ‘Meer lezen’ of laten ze een reactie achter? Pas als je bericht goed scoort bij deze “testgroep”, komt ie in de feed van de rest van je volgers.

Lees meer
Chat openen
Vraag? Stuur me gerust een Whatsapp